¦wiêty Stanis³aw Papczyñski cz.II Obraz przedstawiaj±cy o. Papczyñskiego (Fot. J. S±dej)http://zrodlo.krakow.pl/rocznik-2016/numer-25-2016/swiety-ojciec-stanislaw-papczynski/ Surowe przepisy, które ustanowi³ w regule zakonnej ojciec Stanis³aw, zniechêci³y pierwszych cz³onków zakonu. Dwaj z nich odeszli, gdy tylko zapoznali siê z Regu³± ¿ycia, natomiast kleryk Stanis³aw Krajewski opu¶ci³ pustelniê w roku 1677. A w tym w³a¶nie roku biskup poznañski Stefan Wierzbowski „powierzy³ marianom ko¶ció³ Wieczerzy Pañskiej z przyleg³ym klasztorem w [Nowej Jerozolimie, czyli dzisiejszej] Górze Kalwarii ko³o Warszawy[1]". Równie¿ w tym czasie Sejm Rzeczypospolitej „doceniaj±c warto¶æ za³o¿onego przez Paczyñskiego zgromadzenia (...) zatwierdzi³ fundacjê mariañskiego domu zakonnego (...) i przyj±³ zgromadzenie pod opiekê pañstwa[2]". W czerwcu 1679 król Jan III Sobieski „przyj±³ zgromadzenie marianów pod sw± opiekê oraz potwierdzi³ przywileje pañstwowe uprzednio mu nadane i uzupe³ni³ je nowymi[3]". W roku 1684 ojciec Stanis³aw Papczyñski zwo³a³ pierwsz± kapitu³ê generaln±, która odby³a siê w Puszczy Korabiewskiej. Sze¶æ lat pó¼niej, w 1690 roku, Stanis³aw Papczyñski uda³ siê pieszo do Rzymu, by przyspieszyæ uzyskanie papieskiej aprobaty dla swojego Zgromadzenia. Przebywa³ ponad pó³ roku w Stolicy Apostolskiej, jednak nie uda³o mu siê osi±gn±æ zamierzonego celu. Z powodu choroby zmuszony by³ do powrotu do kraju. Tu w grudniu 1692 roku „w obliczu ciê¿kiej choroby i ewentualnej ¶mierci (...) [napisa³] Testsament [primum] (Testament pierwszy)[4]". Po powrocie do zdrowia ojciec Papczyñski wysy³a³ „kolejne dokumenty i pro¶by o zatwierdzenie [Zgromadzenia Marianów], ale odpowiedzi by³y negatywne[5]". W roku 1698 z misj± otrzymania oficjalnej zgody papieskiej dla nowego Zgromadzenia Ksiê¿y Marianów zosta³ wys³any prokurator generalny tego Zgromadzenia, ojciec Joachim od ¶wiêtej Anny Koz³owski, który zadanie swoje do¶æ dobrze wype³ni³. Niestety papie¿ nie móg³ wtedy przyj±æ tej nowej, napisanej przez ojca Papczyñskiego Regu³y ¿ycia, a to z powodu obowi±zuj±cego zakazu, jaki zosta³ wydany w 1215 roku podczas Soboru Laterañskiego IV. By³ tam punkt, który tak stanowi³: „Aby zbytnia rozmaito¶æ zakonów nie wywo³a³a w Ko¶ciele Bo¿ym wielkiego zamieszania, stanowczo zakazujemy wymy¶lania w przysz³o¶ci nowych. Ktokolwiek bêdzie chcia³ wst±piæ do zakonu, niech wybierze jeden z ju¿ zatwierdzonych. Podobnie, chc±cy ufundowaæ nowy dom zakonny, niech regu³ê i porz±dek przyjmie od zakonów ju¿ zatwierdzonych[6]". A wiêc papie¿ stosuj±c siê do soborowych poleceñ, mia³ zwi±zane rêce i nie mia³ innego wyboru, musia³ tak post±piæ. Dlatego wys³annikowi ¶wiêtego Stanis³awa Papczyñskiego, ojcu Joachimowi Koz³owskiemu, „nie pozostawa³o nic innego, jak przyj±æ jedn± z regu³ ju¿ zatwierdzonych przez Stolicê ¦wiêt±. Za rad± ojca Franciszka Diaza OFM ojciec Koz³owski zdecydowa³ siê na przyjêcie Regu³y Dziesiêciu Cnót Naj¶wiêtszej Maryi Panny. A poniewa¿ by³a ona pod jurysdykcj± franciszkanów, zwróci³ siê z odno¶n± pro¶b± do genera³a Zakonu Braci Mniejszych i 21 wrze¶nia 1699 roku otrzyma³ dla marianów Regu³ê Dziesiêciu Cnót Naj¶wiêtszej Maryi Panny [7]". Regu³a ta zosta³a napisana jeszcze w 1501 roku przez b³ogos³awionego Gilberta Miko³aja, franciszkanina. Najpierw regu³ê tê otrzyma³y Siostry z Zakonu Zwiastowania Naj¶wiêtszej Maryi Panny w celu na¶ladowania tych cnót Matki Bo¿ej. Rok pó¼niej przystosowano tê regu³ê dla zakonów mêskich. „Sk³ada siê ona z dziesiêciu rozdzia³ów, z których ka¿dy jest po¶wiêcony rozwa¿aniu jednej z cnót Naj¶wiêtszej Maryi Panny, wspomnianych w Ewangelii[8]". Do tych Ewangelicznych Dziesiêciu Cnót Naj¶wiêtszej Maryi Panny nale¿± takie cnoty jak te, które mówi±, ¿e jest Ona: Najczystsza, Najroztropniejsza, Najpokorniejsza, Najwierniejsza, Najpobo¿niejsza, Najpos³uszniejsza, Najubo¿sza, Najcierpliwsza, Najmi³osierniejsza i Najbole¶niejsza. I tak w 1699 roku papie¿ Innocenty XII udzieli³ aprobaty papieskiej „w ramach agregacji marianów do Zakonu Franciszkanów", a wiêc zatwierdzi³ Regu³ê Zgromadzenia, og³aszaj±c, „¿e marianie otrzymuj± Regu³ê Dziesiêciu Cnót Naj¶wiêtszej Maryi Panny[9]". W swoim breve z 24 listopada 1699 roku papie¿ potwierdzi³ „akty prawne daj±ce marianom status prawny zakonu o ¶lubach uroczystych[10]". Decyzja papie¿a na pocz±tku mocno rozczarowa³a ojca Papczyñskiego, który „by³ przekonany, i¿ Norma vitae powsta³a z natchnienia Ducha ¦wiêtego i najlepiej oddaje zamys³ Boga wobec zakonu, który pragn±³ za³o¿yæ. (...) Ale kiedy zapozna³ siê bli¿ej z Regu³± Dziesiêciu Cnót Naj¶wiêtszej Maryi Panny, zaakceptowa³ j± i jako dziêkczynienie za papieskie zatwierdzenie zakonu za¶piewa³ Te Deum[11]". Ta regu³a obowi±zywa³a w Zgromadzeniu Ksiê¿y Marianów od 1701 do 1910 roku, kiedy to b³ogos³awiony Jerzy Matulewicz, jako genera³ i odnowiciel zakonu, napisa³ nowe konstytucje zakonne. W czerwcu w roku 1701 „nuncjusz apostolski abp Franciszek Pignatelli [by³ on nuncjuszem w Polsce w latach 1701-1703, a tak¿e krewnym nie¿yj±cego ju¿ wtedy papie¿a Innocentego XII], przyj±³ od Papczyñskiego uroczyste ¶luby zakonne oraz stwierdzi³, ¿e marianie weszli w posiadanie wszystkich praw i przywilejów, przys³uguj±cych zakonom kleryckim o ¶lubach uroczystych na prawach papieskich i jako tacy wyjêci s± spod jurysdykcji biskupiej[12]". Pó¼niej nuncjusz przyj±³ te uroczyste ¶luby zakonne od pozosta³ych braci zakonnych. Nied³ugo pó¼niej ¶wiêty Stanis³aw z³o¿ony chorob± odnowi³ swój wcze¶niej napisany dla wspó³braci Testament, nazwany pó¼niej Testamentem drugim, gdzie przedstawia: „dzieje swojego zakonnego powo³ania, zwraca siê do Boga z pro¶b± o odpuszczenie grzechów i kar, a do ludzi z pro¶b± o przebaczenie, je¶li w czym kogo zgorszy³ lub obrazi³; oddaje swe zgromadzenie pod opiekê Bogu, Niepokalanej i ¿yczliwym ludziom oraz zobowi±zuje cz³onków swego zgromadzenia do wiernego przestrzegania przepisów zakonnych[13]". ¦wiêty ojciec Stanis³aw Papczyñski zmar³ 17 wrze¶nia 1701 roku w Górze Kalwarii i zosta³ pochowany w tamtejszym mariañskim ko¶ciele Wieczerzy Pañskiej. Jest on wspominany w Ko¶ciele w dniu swoich urodzin, czyli 18 maja. „Jest patronem: hospicjum w Licheniu Starym, kaplicy w Podegrodziu, szko³y w Kêtach, Podegrodziu i Mariañskim Porzeczu. Czczony jest jako patron dzieci poczêtych i kobiet maj±cych problem z donoszeniem ci±¿y. (...) Najczê¶ciej w ikonografii jest przedstawiany w stroju zakonnym. Jego atrybutami s±: wizerunek Matki Bo¿ej, ró¿aniec, krzy¿, ksiêga[14]". Na stronie sanktuarium ¶wiêtego ojca Stanis³awa Papczyñskiego jest wymieniany równie¿ jako patron: „Ma³¿eñstw pragn±cych potomstwa - wielu ma³¿onków maj±cych trudno¶ci z poczêciem dziecka po modlitwie do ¶w. Stanis³awa otrzymuje dar potomstwa. Rodziców oczekuj±cych narodzin dziecka - matki prosz± ¶w. Stanis³awa o opiekê nad nimi w okresie oczekiwania na narodziny, a tak¿e polecaj± swoje nienarodzone dzieci, aby przysz³y na ¶wiat zdrowe i cieszy³y siê b³ogos³awieñstwem Boga; ma to szczególnie miejsce wtedy, kiedy ci±¿a jest zagro¿ona lub gdy s± jakiekolwiek komplikacje. Dzieci maj±cych trudno¶ci w nauce - ¶w. Stanis³aw, kiedy jako dziecko zosta³ pos³any do szko³y, nie móg³ siê nauczyæ alfabetu. Z tego powodu zosta³ pos³any do pasania owiec. Po o¶wieceniu przez ³askê Boga sta³ siê zdolnym uczniem, a potem jednym z najwybitniejszych umys³ów XVII wieku w Polsce. Osób, których ¿ycie jest zagro¿one - za ¿ycia ¶w. Stanis³aw wiele razy znajdowa³ siê w niebezpieczeñstwie ¶mierci i zosta³ ocalony; po ¶mierci przychodzi z pomoc± tym, których ¿ycie jest zagro¿one, np. drogê do kanonizacji otworzy³ cud uzdrowienia kobiety w stanie agonalnym. Osób pragn±cych wyzwoliæ siê z ró¿nego rodzaju uzale¿nieñ, zw³aszcza z alkoholizmu - za ¿ycia by³ abstynentem, a marianom, swoim duchowym synom, poleci³ abstynencjê jako formê uczczenia Jezusa Chrystusa na krzy¿u[15]. ¦wiêty Stanis³aw Papczyñski jest zaliczany do najwybitniejszych siedemnastowiecznych teologów duchowo¶ci katolickiej zajmuj±cych siê „zagadnieniem chrze¶cijañskiej doskona³o¶ci, w szczególno¶ci zakonnej[16]". Na koniec jeszcze kilka ciekawostek z ¿ycia naszego bohatera, które spisa³ ojciec Kazimierz Wyszyñski: „S³ysza³em od naszych starych ojców, ¿e Czcigodny Ojciec Stanis³aw mia³ przebywaæ w ekstazie w czy¶æcu i nieco m±k czy¶æcowych zakosztowaæ. Dlatego wo³a³ do wspó³braci: „Bracia, módlcie siê za zmar³ych, bo mêki niezno¶ne cierpi±!". Sam te¿ w celi zamyka³ siê i modli³ za nich, podejmuj±c biczowania i inne umartwienia. Zakon swój [przecie¿] za³o¿y³ dla wspomagania cierpi±cych w czy¶æcu. Zobowi±za³ [wspó³braci] w Konstytucjach, aby codziennie odmawiali oficjum za zmar³ych i wspomagali ich przez Msze, modlitwy, posty i inne umartwienia. (...) od kogo¶ s³ysza³em, jak Czcigodny Ojciec Stanis³aw mia³ zwyczaj ukrywania ³ask Bo¿ych otrzymywanych za jego przyczyn±. Chodzi³o o uzdrowienia chorych, konaj±cych dzieci, a podobno i umar³ych, bo z takimi dzieæmi matki najbardziej siê do niego zwraca³y. On za¶, bior±c od matek chore czy konaj±ce dzieci, a podobno i umar³e, wnosi³ do ko¶cio³a, zostawiwszy matki za drzwiami. Po uzdrowieniu czy o¿ywieniu dzieciêcia przez modlitwê, wynosi³ je zdrowe i oddawa³ matkom mówi±c: „We¼ to dziecko i id¼ precz. Zwodzisz tylko, bo to dziecko by³o i jest zdrowe, a ty mówisz, ¿e chore". A gdy która¶ chcia³a mówiæ, ¿e przynios³a chore dziecko, jeszcze bardziej j± ³aja³. Zganione matki powracaj±c ze zdrowymi dzieæmi, nie ¶mia³y nic mówiæ i cudów rozg³aszaæ, aby ich bardziej nie ³ajano. By³y jedynie zdumione, ¿e o. Stanis³aw mówi³, i¿ go zwodz±, i twierdzi³, ¿e przyniesione dzieci by³y zdrowe. Nie ¶mia³y nic mówiæ, tylko cieszy³y siê ze zdrowia i ¿ycia swych dzieci[17]". Ojciec Kazimierz Wyszyñski tak opisa³ ten dar przywracania zdrowia, który mia³ ¶wiêty Stanis³aw Papczyñski: „Mia³ dar uzdrawiania z ró¿nych chorób, s³abo¶ci, gor±czki, bólów g³owy. Pos³ugiwa³ siê jedynie nastêpuj±c± modlitw± wraz z krzy¿em czynionym wielkim palcem na czole, ustach i piersi chorego: „Krzy¿ … i Imiê Pana mojego Jezusa Chrystusa … niech bêdzie zbawieniem duszy i cia³a … twego. Amen". Nastêpnie b³ogos³awi±c napój dla chorego, u¿ywa³ tych s³ów: „Bóg Ojciec ¿ycie … Bóg Syn lekarstwo … Bóg Duch ¦wiêty uzdrowienie … to jest najwy¿sza i nierozdzielna Trójca, Ojciec … i Syn … i Duch ¦wiêty …, Amen[18]". Bibliografia: - Ks. dr Stefan Marian Sydry, Czcigodny s³uga Bo¿y o. Stanis³aw od Jezusa Maryi Papczyñski i jego dzie³o w ¶wietle dokumentów, Warszawa 1937. - Hagiografia Polska, tom II, dzie³o zbiorowe pod red. O. Romualda Gustawa OFM, Poznañ 1972. - Ks. Tadeusz Rogalewski MIC, Ojciec Stanis³aw Papczyñski za³o¿yciel Marianów, Warszawa 1986. - O. Kazimierz Wyszyñski, Stró¿ duchowego dziedzictwa marianów, Warszawa-Stockbridge 2004. - Ks. Jerzy Misiurek, Polscy ¶wiêci i b³ogos³awieni. ¯ycie - duchowo¶æ - przes³anie, Czêstochowa 2010. - ¯ywoty ¶wiêtych pañskich na ka¿dy dzieñ, oprac. O. Hugo Hoever SOCist, Olsztyn 2011. - Regu³a Dziesiêciu Cnót Ewangelicznych Naj¶wiêtszej Maryi Panny, Warszawa 2011. - B³. Stanis³aw Papczyñski, Mistyczna ¦wi±tynia Boga, Warszawa 2014. - ¦w. Stanis³aw Papczyñski, Dzie³a zebrane, Warszawa 2016. - ¦wiêty o. Stanis³aw Papczyñski za³o¿yciel Zgromadzenia Ksiê¿y Marianów, Licheñ 2016. - Grzegorz Górny Janusz Rosikoñ, Mocarz Bo¿y ¦wiêty Stanis³aw Papczyñski, Warszawa 2018. - Ks. Stanis³aw Rospond CM, ¦w. Stanis³aw Papczyñski, Kraków br. - Czes³aw Ryszka, Stanis³aw Papczyñski Aposto³ dobrej Polski, Góra Kalwaria, br. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:nreEryNAwhgJ:parafia-rzeczyca.pl/%2521nowa/images/00/34/Uwagi_o_Swietym.pdf+&cd=16&hl=pl&ct=clnk&gl=pl&client=firefox-b-d - Tomasz Steifer Andrzej M±czyñski MIC: Komentarz sfragistyczno-heraldyczny do rekonstrukcji najstarszej pieczêci Zgromadzenia Ksiê¿y Marianów, Ephemerides Marianorum, Licheñ Stary, 2013, nr 2, dost. w int. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:3l6E5q6KiJMJ:images.marianweb.net/archives/pdfs/misc/pl/KomentarzSfragistyczny.pdf+&cd=1&hl=pl&ct=clnk&gl=pl&client=firefox-b-d - Andrzej R. M±czyñski MIC dost. w int.: https://padrimariani.org/herb-marianow/ - https://papczynski.pl/swiety-ojciec/czyim-jest-patronem/ - https://gloria.tv/article/saXpsp66WsZV6GDonrCHyDkuA - https://wobroniewiaryitradycji.wordpress.com/2017/05/17/18-maja-wspomnienie-sw-stanislawa-papczynskiego-pomodl-sie-z-nami-decymka-czyli-koronka-10-cnot-matki-bozej/ - Obraz przedstawiaj±cy o. Papczyñskiego (Fot. J. S±dej)http://zrodlo.krakow.pl/rocznik-2016/numer-25-2016/swiety-ojciec-stanislaw-papczynski/ - https://padrimariani.org/herb-marianow/ [1] Ks. Stanis³aw Rospond CM, ¦w. Stanis³aw..., s. 7. [2] Hagiografia Polska..., s. 202. [3] Tam¿e. [4] ¦w. Stanis³aw Papczyñski, Dzie³a... s. 23. [5] ¦wiêty o. Stanis³aw Papczyñski..., s. 39. [6]https://gloria.tv/article/saXpsp66WsZV6GDonrCHyDkuA [7] ¦w. Stanis³aw Papczyñski, Dzie³a... s. 1353 -1354. [8] Tam¿e, s. 1353. [9] Ks. Stanis³aw Rospond CM, ¦w. Stanis³aw..., s. 7. [10] ¦w. Stanis³aw Papczyñski, Dzie³a... s. 1354. [11] Regu³a Dziesiêciu Cnót Ewangelicznych Naj¶wiêtszej Maryi Panny, Warszawa 2011, s. 9-10. [12] Hagiografia Polska..., s. 203. [13] Tam¿e, s. 204. [14] Ks. Stanis³aw Rospond CM, ¦w. Stanis³aw..., s. 11. [15] https://papczynski.pl/swiety-ojciec/czyim-jest-patronem/ [16] Ks. Jerzy Misiurek, Polscy ¶wiêci i b³ogos³awieni. ¯ycie - duchowo¶æ - przes³anie, Czêstochowa 2010, s. 72. [17] http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:nreEryNAwhgJ:parafia-rzeczyca.pl/%2521nowa/images/00/34/Uwagi_o_Swietym.pdf+&cd=16&hl=pl&ct=clnk&gl=pl&client=firefox-b-d [18] O. Kazimierz Wyszyñski, Stró¿ duchowego..., s. 94. Powrót |