Komentarz na wstêp: Ojcze mój, kocham Ciê, pragnê wyznaæ Ci to samo! Bêdê Ciê kochaæ ka¿dego dnia wiêcej i przestanê dopiero wtedy, kiedy mi rozka¿esz: "Do¶æ! Nie kochaj Mnie ju¿ mocniej, bo tego nie zniosê"! Je¶li mi tego nie powiesz, bêdê Ciê kocha³a coraz mocniej ka¿dego dnia na Ziemi i ka¿dego dnia w Niebie. Tak mi dopomó¿ Bóg i tak mi spraw, Przenaj¶wiêtszy Duchu, abym dope³ni³a obietnicy danej samemu Bogu. Biorê Ciê na ¶wiadka, Panie, ¿e Twoj± moc± i Twoim ogniem zaprzysiêg³am Ciê kochaæ, je¶li tylko zechcesz mi tego udzieliæ, abym by³a w Tobie. Chcê odbieraæ mi³o¶æ Twojemu Duchowi, Ojcze, i oddawaæ j± Tobie, odbieraæ j± Tobie i kochaæ ni± Jezusa, chcê wykra¶æ j± Jezusowi i wylaæ na Ducha ¦wiêtego! Chcê byæ mi³o¶ci± po¶rodku Ciebie, o Mi³o¶ci![1] Komentarz przed aktem pokutnym: Mój Bo¿e, masz pioruny, ziemiê i morze, przestrasz (...) [cz³owieka], ale nie zabijaj, ¿eby móg³ siê jeszcze nawróciæ. Mój Ojcze, Jezus tyle cierpia³ za te dusze, ulituj siê nad nami. Zb³±dzili¶my, dali¶my siê zwie¶æ, ale Ty nas odnalaz³e¶. Jeste¶my nierozumni i g³upi, jak owce, które biegn± tam, gdzie biegnie stado, pomó¿ nam, zgromad¼ nas na nowo w Twojej owczarni, nie karz bezrozumnych stworzeñ, ulituj siê nad nasz± bezmy¶lno¶ci±.[2] Akt pokutny: 1. Szatan próbuje zrobiæ wszystko, by dusze my¶la³y, ¿e jestem szorstkim i wymagaj±cym Bogiem, który nigdy nie zadowala siê pokornymi ofiarami swoich dzieci; ¿eby my¶la³y, ¿e siê ukrywam, kiedy Mnie szukaj±, i udaremniam ich próby odnalezienia Mnie, pozostawiaj±c niezaspokojone wszystkie ich pragnienia poznania Mnie i do¶wiadczenia Mojej mi³o¶ci. K³amstwa, k³amstwa, które trzymaj± dusze z dala ode Mnie. Tymczasem jestem naj³agodniejszym i najwdziêczniejszym ze wszystkich przyjació³.[3] Ojcze, przepraszamy Ciê za ka¿dy moment naszego ¿ycia, w którym dali¶my siê zwie¶æ podszeptom szatana, ¿e jeste¶ szorstkim i wymagaj±cym Bogiem. 2. Kochaj Mnie, uwa¿aj±c siebie samego za nic, i ufaj±c, ¿e skrywam ciê w Mojej ojcowskiej mi³o¶ci ku tobie. S± rzeczy, nad którymi nie masz kontroli. Stawaj w pokorze przede Mn±, przylgnij do wszystkich Moich planów i ufaj w Moj± doskona³± mi³o¶æ do ciebie. Nie jestem okrutnym tyranem. Jestem najbardziej kochaj±cym z ojców - Ojcem, od którego wszelkie ojcostwo na ziemi bierze swój pocz±tek.[4] Ojcze, przepraszamy Ciê za ka¿dy bunt przeciwko Twojej ¦wiêtej Woli.
3. ¦wiêto¶æ, do której ciê powo³ujê, polega na ca³kowitym przeobra¿eniu siê we Mnie, gdy za zas³on± niebiañskiego sanktuarium stajê przed Moim Ojcem. Ka¿dy kap³an powo³any jest do tego, aby wspólnie ze Mn± stawaæ przed Moim Ojcem jako kap³an i ofiara. Ka¿dy kap³an jest wezwany do stawania przy o³tarzu z przebitymi d³oñmi i stopami, ze zranionym bokiem i z g³ow± ukoronowan± w ten sam sposób, w jaki ukoronowano Moj± podczas Mojej mêki. Nie lêkaj siê tej przemiany we Mnie, ona przyniesie ci pokój serca, rado¶æ z obecno¶ci Ojca i tê wyj±tkow± blisko¶æ ze Mn±, któr± - od nocy przed Moj± mêk± - zarezerwowa³em dla Moich kap³anów, Moich wybranych, przyjació³ Mojego Serca.[5] Ojcze, przepraszamy Ciê za ka¿dy, nawet najmniejszy, brak szacunku wzglêdem kap³anów - Twoich wybranych s³ug. 4. Pamiêtaj, jak trzeba i¶æ t± drog±. Najpierw nale¿y przyj±æ wyrok, jaki zostaje na ciebie wydany. W ¶wiecie oznacza to przyjêcie Woli Ojca, przyjêcie swojego powo³ania, powo³ania do s³u¿by Bo¿ej, do ma³¿eñstwa lub do samotno¶ci. Ka¿de powo³anie jest ³ask± ofiarowan± cz³owiekowi przez Mojego Ojca. Nale¿y je przyj±æ i zaakceptowaæ. ¯adne powo³anie nie jest oderwane od ³ask, jakie wraz z nim otrzymuje dusza, aby by³a zdolna je wype³niæ.[6] Ojcze, przepraszamy Ciê za ka¿de odrzucone powo³anie. 5. Kiedy modlisz siê za jak±¶ duszê, rozpocznij od ca³kowitego z³±czenia siê z Moj± doskona³± wol± odno¶nie tej duszy i od wej¶cia w zamys³y Mojego Serca wobec niej. Pragnij jedynie tego, czego Ja dla niej pragnê. Niech twoja modlitwa bêdzie sposobem zestrojenia siê ze Mn±, aby¶my mogli wspólnie pracowaæ dla dusz i dla wiêkszej chwa³y Mojego Ojca.[7] Ojcze, przepraszamy Ciê za brak ufno¶ci w to, ¿e Ty najlepiej wiesz, co dla ka¿dego z nas jest najlepsze. 6. Gdy trwasz na adoracji przed Moim Eucharystycznym Obliczem, nie jeste¶ bezczynny, wprost przeciwnie - pracujesz wydajniej, ni¿ wtedy, gdy wykonujesz jakiekolwiek inne dzia³anie. [...] Wspó³pracujesz ze Mn±, bo w Sakramencie Mojej Mi³o¶ci kontynuujê Moje kap³añskie orêdownictwo przed Ojcem w intencji grzeszników. Nigdy nie w±tp, ¿e godziny spêdzone na adoracji maj± bezcenn± warto¶æ.[8] Ojcze, przepraszamy Ciê za to, ¿e wci±¿ tak ma³o czasu spêdzamy przed Eucharystycznym Obliczem Twojego Syna.
Komentarz przed modlitw± wiernych: Pro¶, a otrzymasz. Ale pro¶ z ufno¶ci±, wierz±c, ¿e to, co ci dam, jest dla ciebie najlepsze, i ¿e uwielbi Mnie i Mojego Ojca. Szukaj, a znajdziesz. Tak, szukaj, ale pozwól, ¿e to Ja poprowadzê ciê do celu twoich poszukiwañ. Szukaj Mojego Oblicza, a ca³a reszta bêdzie ci przydana.[9] Modlitwa wiernych: 1. Ojcostwo kap³anów jest ³ask±, któr± obecnie odnowiê w Ko¶ciele. Tylko wtedy, gdy kap³an jest ojcem, odpowiada Mojemu zamys³owi mi³o¶ci ku niemu. Ko¶ció³, umi³owana Oblubienica Mojego Jednorodzonego Syna, cierpi, poniewa¿ tak wielu kap³anów nie potrafi ¿yæ ich ³ask± ojcostwa. Dusze prosz± o ojców, a czêsto s± odsy³ane, porzucane, skazane na to, by ¿yæ jak duchowe sieroty.[10] Ojcze, prosimy Ciê odnów ³askê ojcostwa kap³anów w Ko¶ciele ¦wiêtym. 2. ¦wiat poszukuje ojców, a Ja, daj±c Moich kap³anów, da³em duszom ojców, których one potrzebuj±. [...] to mê¿czy¼ni na Mój obraz i podobieñstwo: pokorni, cisi, pe³ni po¶wiêcenia, czuli, a zarazem mocni. [...] to oni objawiaj± czu³o¶æ i mi³osierdzie Mojego Ojca wobec wszystkich Jego dzieci [...] Dziêki nim ¶wiat zostanie uleczony z ran spowodowanych nieobecno¶ci± prawdziwych ojców. Niech moi kap³ani stan± siê ojcami! Niech prosz± Mnie o ³askê duchowego ojcostwa, a Ja udzielê im jej w obfito¶ci. [...] Niech [...] zwróc± siê do ¶w. Józefa. To On wyprosi im bezcenny dar duchowego ojcostwa i bêdzie ich przewodnikiem w tym delikatnym i trudnym dziele bycia prawdziwymi ojcami dla dusz.[11] Ojcze, prosimy Ciê o ³askê duchowego ojcostwa dla papie¿a, biskupów i kap³anów. 3. B±d¼ obrazem Mojego ojcostwa. Dziêki ojcowskiej mi³o¶ci, któr± umieszczê w twoim sercu, bêdziesz Moim narzêdziem dla uzdrowienia wielu, którzy nie wiedz±, co znaczy byæ kochanym przez ojca. (...) Ty b±d¼ ojcem. Przyjmij ³askê i si³ê Mojego ojcostwa w twojej duszy. Im bardziej kap³an ¿yje swoj± ojcowsk± misj±, tym bardziej bêdzie przypomina³ Mojego Syna, który powiedzia³: "Kto Mnie widzi, widzi Ojca".[12] Ojcze, prosimy Ciê za Ksiêdza Piotra. Udziel Mu ³aski bycia obrazem Twojego ojcostwa.
4. Tak, Ojcze. Wiem, ¿e Ciê kocham i wiem, ¿e chcia³abym Ciê b³agaæ, ob³askawiaæ, pocieszaæ, chcia³abym z³agodziæ Twój gniew, ¿eby nie wybuch³a wojna. Wiem, ¿e ludzie zmienili siê w bestie, ale czy nie ma sposobu, aby siê nawrócili, innego sposobu? Chcia³abym co¶ zrobiæ, chcia³abym Ciê ub³agaæ, ¿eby tylko nie by³o wojny. Wiem, ¿e ziemia ju¿ dr¿y z przera¿enia, ale czy nie mog³abym Ciê prosiæ jak Dawid? Zgrzeszyli¶my Panie i wielkie s± nasze winy, ale czy nie zechcesz ukaraæ nas zaraz±, tak jak ukara³e¶ Izraela po grzechu Dawida? Proszê, oszczêd¼ nas przed okrucieñstwem cz³owieka. O, Panie, jak mog³abym Ciê przeb³agaæ?[13] Ojcze, b³agamy Ciê miej mi³osierdzie dla grzesznej ludzko¶ci. Daj ³askê opamiêtania i nawrócenia tym, którzy wci±¿ grzesz± i obra¿aj± Ciebie. 5. Prze¿ywaj ka¿dy dzieñ, jakby by³ twoim ostatnim. Id¼ spaæ pojednany ze Mn± i ze wszystkimi. Wyrzeknij siê wszelkiego przywi±zania do grzechu i nienawi¶ci; zaniechaj wszelkiej zmowy ze z³em. Przygotuj siê do ¶mierci, która bêdzie ofiar± mi³o¶ci, z³o¿on± na o³tarzu Mojego Naj¶wiêtszego Serca. W ten sposób uczynisz z twojej ¶mierci ostateczny akt kap³añskiego ofiarowania siê Ojcu.[14] Ojcze, naucz nas prze¿ywaæ ka¿dy dzieñ, jakby by³ naszym ostatnim. 6. Ojcostwo Mi³o¶ci Ukrzy¿owanej zosta³o przedstawione w osobie Abrahama, który z pos³uszeñstwa Mojemu Ojcu by³ gotowy ofiarowaæ swojego ukochanego Izaaka. Ojcostwo Abrahama by³o otwart± ran± i, w pewien sposób nape³ni³o ziemiê jego potomkami ju¿ wtedy, gdy zgodzi³ siê na cierpienie, o które poprosi³ go Mój Ojciec. Ty równie¿, akceptuj±c cierpienia, które ci ze¶lê, cierpienia, dziêki którym zjednoczê ciê ze Mn±, wejdziesz w ojcostwo szersze, g³êbsze i daleko przewy¿szaj±ce to wszystko, co jeste¶ w stanie sobie wyobraziæ.[15] Ojcze, naucz nas akceptowaæ cierpienia, które na nas ze¶lesz, i spraw, aby¶my byli gotowi z³o¿yæ Tobie w ofierze wszystko, czego od nas za¿±dasz. Komentarz na ofiarowanie: Czy pozwolisz Mi cierpieæ w tobie, abym w twoim ciele i w twoim sercu dope³ni³ czê¶ci Mojej mêki, zarezerwowanej od wieków dla ciebie przez Mojego Ojca? [...] Potrzebujê twoich cierpieñ i proszê, aby¶ Mi je ofiarowa³ w intencji odnowienia Mojego kap³añstwa w Ko¶ciele i dla duchowej regeneracji kap³anów os³abionych grzechem i uwik³anych w sid³a z³a. Przez twoje poddanie siê woli Ojca i przez pokorne uczestnictwo w Mojej mêce wielu kap³anów zostanie uzdrowionych, oczyszczonych i przywróconych do ¿ycia w ¶wiêto¶ci. Czy powiesz Mi twoje "tak"? Zgodzisz siê na Moje dzia³anie w tobie i przez ciebie?[16]
Komentarz przed dziêkczynieniem: Kocha³em w obliczu nienawi¶ci. Kocha³em w obliczu ¶mierci. Kocha³em nawet w otch³ani, gdzie sprawiedliwi wszystkich wieków oczekiwali Mojego przybycia. To mi³o¶ci± zwyciê¿y³em piek³o, mi³o¶ci± zatriumfowa³em nad ¶mierci±, mi³o¶ci± uniewa¿ni³em to, co szatan, w swojej z³o¶ci, uknu³ przeciwko stworzeniu, które tak umi³owa³em, a które Ojciec przeznaczy³ ku chwale swojego majestatu. Mi³o¶æ nie jest uczuciem, jest aktem woli, poruszeniem serca, spojrzeniem nadziei skierowanej ku Mojemu Ojcu - bo tam, gdzie jest mi³o¶æ, tam jest te¿ zaufanie, a gdzie jest zaufanie, tam zapewnione jest zwyciêstwo mi³o¶ci.[17] Dziêkczynienie: 1. B±d¼ pochwalony, Przenaj¶wiêtszy Bo¿e, Stwórco ¶wiata, Stwórco mojej duszy! Niech Ciê b³ogos³awi ka¿de moje spojrzenie, ka¿de s³owo i my¶l niech oddaj± Ci chwa³ê. Godzien jeste¶ mi³o¶ci, która pali serce, gotowa jestem wej¶æ w ten p³omieñ, aby zapaliæ moje. Nie wiem, jak mo¿na ¿yæ bez Twojej mi³o¶ci, jak mo¿na odmawiaæ sobie tego, co jest, jedynego co jest, jest wszystkim i niczego nie ma poza Tob±. Wzdycham z mi³o¶ci do Ciebie, b³ogos³awiê dzieñ, w którym da³e¶ mi ¿ycie, abym mog³a Ciê kochaæ.[18] Ojcze, dziêkujemy Ci za Twoj± ojcowsk± Mi³o¶æ i za to, ¿e mo¿emy byæ Twoimi dzieæmi. 2. Zadaniem kap³anów jest reprezentowanie Mojego Ojca, Jego celów i Jego pragnieñ. Ten, kto widzi kap³ana - widzi Mojego Ojca, poniewa¿ przeznaczy³em Moich kap³anów na to, by byli obrazem Mojego ¦wiêtego Oblicza w ¶wiecie, a¿ do koñca czasów. Im bardziej kap³an jest zjednoczony ze Mn±, tym ¿ywiej ukazuje duszom Moje Oblicze, a tym samym - Mojego Ojca.[19] Ojcze, dziêkujemy Ci za kap³anów, którzy s± obrazem Twojego ¦wiêtego Oblicza. 3. Dziêki pos³udze Moich kap³anów, dokonam cudów w ka¿dym zak±tku ¶wiata, je¶li tylko przyjm± oni ³aski, które dla nich przeznaczy³em. Najpierw chcia³bym oczy¶ciæ i u¶wiêciæ ich samych, a potem - dziêki ich ¶wiêtej pos³udze - oczyszczê i u¶wiêcê nieskoñczon± rzeszê dusz, aby czyniæ z nich ofiarê pochwaln± i dziêkczynn± ku chwale Mojego Ojca.[20] Ojcze, dziêkujemy Ci za ka¿dy cud, jaki dokona³e¶ dziêki pos³udze Twoich kap³anów. 4. Moi kap³ani! Wy, którzy pos³ugujecie wraz ze Mn± w ¶wi±tyniach Mojego Ko¶cio³a na ziemi, podobnie jak anio³owie pos³uguj±cy wraz ze Mn± w sanktuarium nieba; kap³ani, reprezentuj±cy Mnie na ziemi, podczas gdy Ja stajê przed Moim Ojcem w niebie: dajcie ludziom poznaæ tajemnicê Mojej Obecno¶ci! Przywo³ujcie wiernych ku Moim tabernakulom! Mówcie im, ¿e tam na nich czekam, bo nie jestem nieobecnym Bogiem (...).[21] Ojcze, dziêkujemy Ci za Ksiêdza Piotra, który wci±¿ rozkochuje nas w Tobie. 5. Nie mo¿esz przez ca³y dzieñ pozostaæ blisko Mnie w Sakramencie Mojej Mi³o¶ci, przed Moim o³tarzem, ale mo¿esz nieustannie adorowaæ Mnie w wewnêtrznym sanktuarium twojej duszy, gdzie jestem obecny wraz z Moim Ojcem i Duchem ¦wiêtym.[22] Ojcze, dziêkujemy Ci za Twoj± nieustann± obecno¶æ w sanktuarium naszej duszy. 6. Ten, kto czuwa w nocy przed Moim Eucharystycznym Obliczem, bêdzie do¶wiadczaæ szczególnych ³ask. Ci, którzy modl± siê w nocy, na¶laduj± Moje nocne czuwanie przed Ojcem. Jak¿e czêsto trwa³em w ten sposób w Jego obecno¶ci, rozmawiaj±c z Nim i zanosz±c w poufnej modlitwie jêki stworzenia i troski ¶pi±cego ¶wiata. Odkryjesz, ¿e nocna modlitwa przynosi ¶wiat³o i pokój, których nie dajê duszom w innym czasie.[23] Ojcze, dziêkujemy Ci za tych, którzy nieustannie trwaj± na Ró¿añcu Jerychoñskim, zanosz±c w poufnej modlitwie troski Ko¶cio³a i ¶wiata. Komentarz przed Komuni± ¦wiêt±: W sakramencie Mojego Cia³a i Mojej Krwi pozostajê z tob± na zawsze, nawet do koñca czasów. Dajê samego siebie w |Naj¶wiêtszej Eucharystii jako ¿ywy pomost prowadz±cy do Ojca. I to jest równie¿ zadaniem ka¿dego Mojego kap³ana - rzuciæ siê w poprzek przepa¶ci, oddzielaj±cej grzesznego cz³owieka od ¶wiêto¶ci Mojego Ojca.[24] Komentarz po Komunii ¦wiêtej I: (...), przeniknij w g³±b twojej duszy i zobacz, ¿e w niej jestem. Jestem w niej ca³y czas, ca³y czas blisko, w samym ¶rodku twojej duszy. Chod¼, ukryj siê przed wszystkim i b±d¼ ze Mn±. Wycisz twoje niepokoje. Zamknij twoje zmys³y, zamknij twoj± duszê na g³osy z zewn±trz, a s³uchaj tylko tego g³osu, który jest wewn±trz ciebie samej. To Ja jestem w tobie, to Ja podtrzymujê twoje istnienie, wdychaj±c ¿ycie do twojej duszy. Nie bój siê. Nie patrz na to wszystko, co dzieje siê poza nami, na zewn±trz. Modlitwy, które mówi³a¶ do tej pory, nie zaspokajaj± twojej duszy, poniewa¿ potrzebujesz ju¿ innej strawy. (...). Jedyne pragnienie, jakie jest w tobie prawdziwe, nie zaspokoi siê ju¿ s³owami. Musisz siê ¿ywiæ ze ¼ród³a mi³o¶ci. S³owa ci teraz nie pomog±, dziecko. Nie masz ich zrozumienia. Rozumiesz ju¿ tylko mi³o¶æ. Rad¼ siê mi³o¶ci. I obcuj tylko z mi³o¶ci±. Kocham ciê. Ucisz siê, (...), i przestañ siê lêkaæ. Jestem z tob±.[25] Komentarz po Komunii ¦wiêtej II: (...) Zamknij oczy i krocz za Mn±, krok w krok. Stawiaj stopy tam, gdzie Ja stawia³em. Nie wytyczaj nowych szlaków, bo mo¿esz pope³niæ b³±d, który kosztuje ¿ycie. Stawiaj zawsze stopy w Moje ¶lady. To s± ¶lady Boga, droga, któr± sam przeszed³, wyznaczy³ i sprawdzi³, droga pewna, droga na sam szczyt. Im wy¿ej siê wespniesz, tym mniej widzisz, tracisz orientacjê, poniewa¿ wszystko ginie we mgle, ale pamiêtaj, ¿e twój Bóg widzi we mgle i nie mo¿e zb³±dziæ. Chod¼ bez ¿adnych obaw. Na pewno dojdziesz na sam szczyt, bo wziê³a¶ sobie najlepszego przewodnika, dziecko, nieomylnego, nie¶miertelnego i najbardziej lojalnego spo¶ród wszystkich ¶wiêtych i naj¶wiêtszych. Ja jestem Drog±, Prawd± i ¯yciem. Pod±¿aj za Mn±, pewna swego zwyciêstwa.[26] Komentarz po Komunii ¦wiêtej III: Tak, Bo¿e. Bardzo Ciê kocham i wierzê, ¿e nie da³by¶ mi tak szalonych pragnieñ, gdyby¶ nie chcia³ ich spe³niæ. Spe³nij je wiêc. Uczyñ, co zechcesz, ale moje serce musi pos³u¿yæ Ci za ¶ció³kê, a ja pragnê byæ mi³o¶ci± dla Twojego Serca, czu³o¶ci± dla Twojej Duszy, lekarstwem dla Twojego Cia³a, chwa³± Twojej upokorzonej Bosko¶ci. Chcê byæ Twoimi narodami, Twoimi królami ¿ebrz±cymi na kolanach o jeden Twój u¶miech, chcê byæ wojskiem na Twoich pos³ugach, chcê byæ wszystkim we wszystkim, aby wszystko wype³niæ mi³o¶ci±, aby wszystko, na czymkolwiek spocznie Twoje Boskie oko, uwielbia³o Ciê i p³onê³o mi³o¶ci± ku Tobie, na Twoj± cze¶æ i chwa³ê. B±d¼ uwielbiony![27] [1] Orêdzia na Czasy Ostateczne, które w³a¶nie nadesz³y, t. 19, Warszawa 2015, s. 147. [2] Orêdzia na Czasy Ostateczne..., t. 20, Warszawa 2015, s. 154. [3] Mnich benedyktyñski, Rozwa¿ania na ka¿dy dzieñ. In sinu Jesu. Kiedy Serce mówi do serca, Poznañ 2020, s. 39. [4] Tam¿e, s. 50. [5] Tam¿e, s. 172. [6] Orêdzia na Czasy Ostateczne, które w³a¶nie nadesz³y..., t. 20, s. 129. [7] Rozwa¿ania na ka¿dy dzieñ. In sinu Jesu...,s. 199. [8] Tam¿e, s. 79. [9] Tam¿e, s. 280. [10] Tam¿e, s. 378. [11] Tam¿e, s. 369. [12] Tam¿e, s. 378. [13] Orêdzia na Czasy Ostateczne..., t. 20, s. 153. [14] Rozwa¿ania na ka¿dy dzieñ. In sinu Jesu, s. 122. [15] Tam¿e, s. 52. [16] Tam¿e, s. 37. [17] Tam¿e, s. 20. [18] Orêdzia na Czasy Ostateczne, które w³a¶nie nadesz³y, t. 20, s. 90. [19] Rozwa¿ania na ka¿dy dzieñ. In sinu Jesu, s. 355. [20] Tam¿e, s. 227. [21] Tam¿e, s. 168. [22] Tam¿e, s. 185. [23] Tam¿e, s. 54. [24] Tam¿e, s. 355. [25] Orêdzia na Czasy Ostateczne, które w³a¶nie nadesz³y, t. 20, s. 24. [26] Tam¿e, s. 34. [27] Tam¿e, s. 50. Powrót |