B³. Ma³gorzata £ucja Szewczyk Cz. II Zdj. z ksi±¿ki: S. Ancilli Janiny Stasiowskiej CMBB, Zawierzy³a Bo¿ej Opatrzno¶ci. B£. Ma³gorzata £ucja Szewczyk (1828-1905), Za³o¿ycielka Zgromadzenia Córek Matki Bo¿ej Bolesnej - Sióstr Serafitek. ¯ycie i dzie³a, Kraków 2013. To skierowanie przez o. Honorata do pracy w Przytulisku przyjê³a £ucja Szewczyk jako wolê Bo¿±, której zawsze by³a pos³uszna. Ale w 1880 roku, czyli po dwóch latach pobytu w tym o¶rodku postanowi³a jednak opu¶ciæ go i zamieszkaæ w Zakroczymiu. „Wed³ug informacji podanej przez s. £uczyñsk± (1881-1934, Honorata), b³. Ma³gorzata £ucja opu¶ci³a warszawskie Przytulisko kieruj±c siê wyra¼nym g³osem Boga, wzywaj±cego j± do realizowania wyznaczonego jej zadania na innej drodze: »(W Przytulisku) przeznaczono j± do spe³niania ró¿nych obowi±zków, jako to: do kwesty, do zajêæ domowych, czasem do obs³ugi chorych. Zajêcia te spe³nia³a wiernie dla mi³o¶ci Boga, jednak nie znalaz³a wewnêtrznego spokoju, czu³a bowiem, ¿e nie tu j± Bóg chce mieæ, ¿e nie spe³nia zadania, do którego wewnêtrznie czu³a siê byæ powo³an±. Opu¶ci³a zatem po 2 latach to zgromadzenie [Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek Cierpi±cych], by znale¼æ drogê w³a¶ciw± dla siebie przez Boga przeznaczon±«. B³. Honorat, znaj±c dok³adnie sprawê jako jej kierownik duchowy, umie¶ci³ w swoim rêkopisie notatkê, w której czê¶ciowo wyja¶nia przyczynê opuszczenia Przytuliska przez Matkê Ma³gorzatê i podaje równocze¶nie bardzo cenne ¶wiadectwo prze³o¿onych o niej. Tre¶æ tej notatki znamy dziêki s. Bronic, która korzysta³a z rêkopisu b³. Honorata przy pisaniu w 1900 r. pierwszych wiadomo¶ci o pocz±tkach Zgromadzenia: »[Matka £ucja] odbywszy pielgrzymkê do Ziemi ¦wiêtej, gdzie dwa lata przebywa³a, u Grobu Bo¿ego poczu³a gor±ce pragnienie po¶wiêcenia siê wy³±cznie Bogu i s³u¿enia ubogim, starcom i kalekom, aby tych biedaków w ostatniej duszy i cia³a zostaj±cych nêdzy wprowadziæ na drogê ¿ycia chrze¶cijañskiego i przygotowaæ do dobrej ¶mierci. Wywi±zuj±c siê z obietnicy wst±pi³a do zgromadzenia (B£. Honorat ma na my¶li ukryte zgromadzenie sióstr franciszkanek od cierpi±cych, które zosta³y utworzone w przytulisku dopiero w roku 1882 jednak formowa³o siê w tym ¶rodowisku du¿o wcze¶niej pod jego kierunkiem), które mia³o podobne zadanie, lecz tam nie znalaz³a tego, czego pragnê³a. Odsunê³a siê przeto od zgromadzenia otrzymawszy od prze³o¿onych ¶wiadectwo, ¿e rzeczywi¶cie ma ducha po¶wiêcenia i powo³ania i pragnie wiêcej siê oddawaæ us³udze biednych«"[1]. £ucja Szewczyk „w 1881 roku z³o¿y³a ponownie profesjê wed³ug I formy trzyletnich ¶lubów, na rêce O. Honorata w Zakroczymiu a w 1886 roku z³o¿y³a profesjê wed³ug II formy ¶lubów wieczystych, równie¿ w Zakroczymiu"[2]. O. Honorat wspomina³ swoj± penitentkê z tamtego okresu w taki sposób: „£ucja czu³a chêæ po¶wiêcenia siê ostatniej nêdzy. Przyjecha³a wiêc do Zakroczymia, znalaz³a sobie takich nêdzarzy i z dziwnym zami³owaniem im siê po¶wiêci³a. ¯ywno¶æ dostawa³a z klasztoru. Ja sam obchodzi³em przy stole braci i zlewa³em resztki, ale bardzo schludnie. Zachêcone jej przyk³adem zaczê³y siê przy³±czaæ do niej osoby pobo¿ne [...]. Bóg jej b³ogos³awi³. Uda³a siê z jedn± Litwink± do p. hr. Prze¼dzieckiej i ta ofiarowa³a jej 2000 rubli na zakupienie domu, w którym mieszka³y [...]. Sprowadzi³em dla nich z Rzymu ustawy S³u¿ebniczek Ubogich przez X. Azbijewicza, który je sam przepisa³ w ¦w. Kongregacji"[3]. „Jedynym dokumentem odnosz±cym siê do tego okresu ¿ycia Matki Szewczyk jest akt profesji, który znajduje siê w Ksiêdze Profesji zachowanej w g³ównym Archiwum Zgromadzenia przez ni± za³o¿onego. Tre¶æ formu³y profesji, w której jest mowa o ¶lubie mi³osierdzia obowi±zuj±cym w Zgromadzeniu do czasu zatwierdzenia Konstytucji przez Kuriê Biskupi± w Krakowie 30 grudnia 1898 r. wskazuje na to, ¿e Ksiêga Profesji by³a zapocz±tkowana przed up³ywem tej daty. Trzeba te¿ zaznaczyæ, ¿e z pewno¶ci± zosta³a za³o¿ona na polecenie b³. Honorata i pod jego kierunkiem, gdy¿ on zajmowa³ siê prawn± stron± Zgromadzenia i sam opracowywa³ potrzebne dokumenty. W Ksiêdze Profesji s± wpisane akty profesji czasowych i wieczystych sióstr wstêpuj±cych do Zgromadzenia od pocz±tku jego istnienia i opatrzone s± ich w³asnorêcznymi podpisami. Akty profesji czasowych i profesji wieczystej Matki Ma³gorzaty £ucji z jej w³asnorêcznymi podpisami s± umieszczone na pierwszej stronie Ksiêgi Profesji. Akt profesji czasowej ma nastêpuj±c± tre¶æ: „Ja Siostra Maria Ma³gorzata, na ¶wiecie zwana £ucj± Szewczyk, po skoñczeniu ca³ego roku Nowicjatu, za upowa¿nieniem Przew. Ojca Honorata, wspó³za³o¿yciela Zgromadzenia Córek Bole¶ci Matki Bo¿ej, uczyni³am pierwszy raz Profesjê wg formy I-ej 3-letnich ¶lubów, dnia ok. 24 Miesi±ca Sierpnia 1878 w Zakroczymiu (Królestwie polskim) przed Przew. O. Honoratem Ko¼miñskim Kapucynem, wobec tego¿ Przew. Ojca. I o¶wiadczam, ¿e j± wykona³am dobrowolnie i chêtnie, nie z przymusu ani boja¼ni jakiej osoby lub kary, nie maj±c ¿adnej przeszkody, która by j± czyni³a niewa¿n±. Na dowód czego w³asnorêcznie podpisujê. Marya Ma³gorzata Szewczyk"[4]. Bibliografia: - S. Ancilla Janina Stasiowska CMBB, Zawierzy³a Bo¿ej Opatrzno¶ci. B£. Ma³gorzata £ucja Szewczyk (1828-1905), Za³o¿ycielka Zgromadzenia Córek Matki Bo¿ej Bolesnej - Sióstr Serafitek. ¯ycie i dzie³a, Kraków 2013. O. Anzelm Szteinke O.F.M., Nasza Przesz³o¶æ t. XXXVIII, Kraków 1972, art. O. Jukundyn Bielak O.F.M.. https://crispa.uw.edu.pl/object/files/257110/display/Default - Ks. Jan Machniak, B³. Ma³gorzata £ucja Szewczyk, Kraków 2014. - Kazimierz Pucha³a, Matka Maria Ma³gorzata (£ucja Szewczyk), za³o¿ycielka i pierwsza prze³. generalna Zgr. Córek N.M.P. od Siedmiu Bole¶ci, czyli S.S. Serafitek, art. w miesiêczniku Pokój i Dobro, nr 4, Kraków 1937, s. 42-43. Dost. w Intern. na str.:https: //jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/doccontent?id=338024 - Lech Król, ¯ycie i sylwetka duchowa b³. Ma³gorzaty £ucji Szewczyk (1828-1905), Art. w Studiach W³oc³awskich nr 16, W³oc³awek 2014 r., str. 175-198 Dost. w Intern. na str.: https://bazhum.muzhp.pl/czasopismo/774/?idvol=12339 - O. Prokop Kapucyn, ¯ywoty ¦wiêtych Pañskich na wszystkie dni roku, Warszawa 1928. - Abp Szczêsny Feliñski, Pamiêtniki, tom I, Warszawa 2009. Unia, Lwów 20 kwietnia 1870 r., nr 47. Dost w Intern. na str.: https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/doccontent?id=547376https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/doccontent?id=547376 - Waldemar Rozynkowski, Klasztor Sióstr Serafitek w Nieszawie (1903-1908), Art. w Studiach W³oc³awskich nr 4, W³oc³awek 2001 r., str. 360. Dost. w Intern.: https://bazhum.muzhp.pl/czasopismo/774/?idvol=%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20 12309 [1] Tam¿e, s. 118-119. [2] Tam¿e, s. 114. [3] Waldemar Rozynkowski, Klasztor Sióstr Serafitek w Nieszawie (1903-1908), Art. w Studiach W³oc³awskich nr 4, W³oc³awek 2001 r., str. 360. Dost. w Intern.: https://bazhum.muzhp.pl/czasopismo/774/?idvol=%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20 12309 [4] S. Ancilla Janina Stasiowska CMBB, Zawierzy³a Bo¿ej Opatrzno¶ci..., s. 113. Powrót |